Selasa, 5 Februari 2013

Khas buat ayahnda Nazaraly

Assalamualaikum...

Entry ni khas aku buat untuk seorang insan yang amat aku sanjungi dan hormati for the rest of my life. 

Cikgu Nazaraly Mohd Yusoff. Beliau guru kaunselor di sekolah lama aku. Hurm, mencari ayat sebagai tanda aku menghargainya selain terus mendoakan kebahagiaan dan kesejahteraan beliau.
Cikgu pernah jadi guru sejarah aku. Tak lama. Tak sampai setahun. Masa tu aku form3. Tapi dulu aku paling geram dengan cikgu ni sebab selalu je 'kepok' atau sekeh kepala aku. Dah memang trademark beliau. Satu2 nya cikgu yang suka buat macam tu. Tapi sepanjang aku duk sekolah tu tak pernah lagi aku dengar student merungut bila cikgu buat gitu, abis2 "sakit ah, cikgu !" Hahahaa... Tulah cikgu Naza.

Guru yang pernah buat aku geram tulah sekarang ni antara guru yang paling rapat dan kemceng dengan aku sejak form4 lagi. Form3 tu dulu tak berapa rapat lagi. Dia aku dah anggap macam bapa, ayah aku sendiri dah. Aku tak pernah rapat dengan mana2 cikgu lelaki seperti mana aku rapat dengan beliau. Setiap prob aku, aku share dengan dia tak kiralah hal belajar ke atau masalah2 lain. Lagi rapat bila aku berkawan dengan geng2 PRS ezzaty, ummi, qilah dengan yang lain2. Aku banyak habiskan masa aku kat bilik kaunseling masa form5. Dari situ aku rasa makin rapat dengan cikgu kaunselor cikgu naza dan cikgu norasiah.

Takde apa yang dapat aku katakan melainkan rasa syukur sebab aku dapat mengenali seorang insan yang sangat memahami sepertinya. Kata2 semangat dan dorongan tak pernah2 putus buat aku. Di saat aku jatuh, dia antara salah seorang yang banyak membantu aku, dalam ramai2 dialah yang sanggup mempertahankan aku. Terima kasih cikgu, jasa baik cikgu takkan saya lupakan sampai bila2. 

Serius aku cakap aku sedih bila dapat tau cikgu bertukar ke smk sif. Rasa separuh lagi semangat aku pergi. Pergi tah ke mana. Mana taknya, dah takde sapelah lagi yang boleh jadi tempat aku bergurau, share pendapat, cerita macam2 lepas ni. Kalau aku ke smkdri pun...rasa macam dah takde apa di sana. Dah tak bermakna lagi. Semuanya tinggal kenangan. Aku masih ingat kata2 cikgu naza dulu sewaktu aku meluahkan rasa tidak senang hati untuk tinggalkan smkdri "buat apa nak stay lama2 kat sini, tak berkembang langsung". Waktu tu aku tak faham maksud cikgu, tapi sekarang aku dah mula mengerti. Terima kasih sekali lagi cikgu.

Aku harap sangat lepas ni aku tak lost contact dengan cikgu naza. Cikgu berharap aku jadi salah seorang mahasiswi di UKM atau UM satu hari nanti. Insyallah, aku akan cuba sedaya upaya memberikan yang terbaik. Kata2 nasihat dari cikgu naza aku takkan pernah lupakan terutama kata2 nya tentang ni "nifa, bila awak dah berjaya nanti, gilah jumpa dengan dia. Jangan lupakan dia". Walaupun aku terkejut dengan pesanannya tapi aku faham maksudnya. Insyallah, aku takkan lupakan tu. 


~ nilah satu2nya gambar aku dengan cikgu naza. Gambar diambil masa raya 2011, form5 masa ni ~

Terima kasih sekali lagi cikgu sebab buat saya rasa macam saya ni anak cikgu. Menasihati, berpesan seolah2 seorang bapa berpesan, menasihati anaknya. Sampai kita ketemu lagi. Doa saya selalu mengiringi cikgu sekeluarga :')

1 ulasan:

call me in berkata...

smk sif tu sek mane?.. minggu lpas kak ada nmpok cg naza kat bsn.. tp dop dan nk tegur,, huhu...