Isnin, 12 Mei 2014

Selamat Hari Guru.

Assalamualaikum



According to hari guru yg bakal tiba beberapa hari lagi, aku nak amik kesempatan ni ucapkan selamat hari guru pada semua guru di seluruh malaysia. Selamat hari guru, sesungguhnya kalian guru amatlah mulia di mata masyarakat dan insyaAllah mulia di mata Allah hendaknya.

Bila menyebut soal guru, aku antara pelajar yg rapat dengan guru2. Yup tak dapat nak disangkalkan lagi. Banyak cerita kisah aku dgn guru2. Suka duka pahit manis. Hahaaaa.
Aku sgt menghargai mereka yg hadir dlm hdp aku memberi kebaikan, membantu aku. Guru antara insan yang paling rapat dgn aku selepas umi abah aku. Kerana rasa rapat itu aku pernah sayang guru2 aku sepenuh hati aku. Tak dapat nk dinyatakan mcm mana perasaan tu hanya Allah yg tahu. Insyallah aku pasti sepasti pastinya ianya bkn satu perasaan yg tidak normal mahupun bertentangan dgn alam. Aku tak. Aku tak pandai dlm menyusun kata2 bila bab meluah rasa hati apatah lg rasa sayang. Mungkin disebabkan itu lain yang diluah lain yang dipaham.

Apa2 pun aku nak ucapkan terima kasih pada guru2 aku di SMK Dato' Razali Ismail dahulu sebabnya byk kenangan aku dgn guru2 di situ. Terima kasih untuk segala kebaikan yg pernah mereka berikan pada aku. Sesungguhnya masih ada rasa hormat ini buat mereka. Mungkin selepas berakhir tugas aku sebagai pelajar di sana aku jarang lagi ke sana namun sekali pun tidak pernah aku lupakan mereka guru2 yg banyak membantu aku, menerima dan melayan aku dgn baik. Terima kasih semuanya sama ada guru yg pernah mengajar aku ataupun tak, aku tetap menghargai segala kata2 nasihat dan kebaikan mereka terhadap aku. Buat guru yg mengenali aku, mengajar aku memberikan ilmu, aku minta maaf atas segala tingkahlaku aku. Aku tau ada waktu aku byk menyusahkan dan sangat bermasalah. Terima kasih atas segala bimbingan yg pernah aku dapat. Dan sekali lagi terima kasih atas perhatian dan keprihatinan yg pernah diberi pada aku dulu. Terima kasih pd guru akaun aku terutamanya yg tak pernah lelah melayan kerenah aku dulu sehingga aku mampu memberikan apa yg beliau inginkan. Sehingga dari fail paper akaun hingga aku berjaya dapatkan A untuk subjeknya dan hingga aku berjaya mendapat tempat di IPTA kos Perakaunan. Aku harap benar kalau cikgu gembira dgn pencapaian aku itu. Terima kasih kerana sentiasa berada di sisi di tiap saat aku memerlukan bimbingan, dorongan, ilmu dan semangat. Maafkan aku, aku banyak menyusahkan cikgu dan juga menyakitkan hati cikgu. Itulah jasa yang tak mampu aku balas tak mampu aku bayar dan takkan aku dapat lupakan. Walau apapun terjadi, aku takkan melupakan segala kebaikkannya terhadap aku dulu. Terima kasih kerana menyedarkan aku dengan cara begini. Alhamdulillah aku sudah berjaya dalam menentukan halatuju aku yg dulunya aku tk pernah fikirkan atau aku leka mahupun alpa.


Terima kasih cikgu2....aku dh tak daya nak sebut satu persatu nama insan yg bergelar guru yg pernah hadir dlm hidup aku beri cahaya.  Hanya satu yang mampu kuberi. Hanya doa. Doa agar mereka sentiasa dalam keredhaan dan kerahmatan kasih sayang Allah.

Now..cikgu2 di SMK Sultan Sulaiman. Alhamdulillah..Mengenali mereka guru2 ss terutama guru2 form6 cukup membantu aku dlm merobohkan atau meruntuhkan tembok yang sengaja dibina awal dulu. Mengenali mereka membuka mata aku sebenarnya, menyedarkan aku bahawa bukan semua guru bersikap demikian. Kebaikan mereka tak dapat aku nafikan. Terima kasih cikgu2 form6 SMK Sultan Sulaiman kerana banyak mengajar aku, memberi ilmu tak henti2. Terima kasih kerana menerima aku sebagai pelajar apa adanya aku. Pelajar yg cuba baiki byk kekurangan, kelemahan diri. Semuanya sama..melayan aku pelajar biasa dengan sama rata. Pada cikgu sejarahku, cikgu norma man, terima kasih atas segala sokongan di hari2 terakhir perjuanganku di form6. Alhamdulillah..keperitan yg dilalui..kesakitan yg dirasai berbaloi dengan keputusan cemerlang itu dgn berkat pertolongan guru2.

Aku seronok berada di sini. Aku dapat jadi diri aku. Di sinilah keyakinan aku memuncak. Di sinilah bukti perubahan aku di hadapan guru2 form6 ku even mereka tidak tahu aku dulu antara pelajar yg bermasalah. Terima kasih kerana memberi peluang yang tak mampu aku ungkap dgn kata2 betapa aku mensyukuri semua ini.


Buat guru2 di sekolah rendah, SK Tg Bariah...masakan aku boleh lupa mereka. Antara guru2 pertama yang aku kenal dalam hidup. Di situ aku kenal erti belajar, membaca menulis dan mengira. Masih ada lagi cikgu2 Sktb yang mengenali dan mengingati diri ini. Terima kasih cikgu2 kerana mengajar diri yg nakal waktu kecilnya dulu hingga bisa membaca menulis mengira dn sebagainya. Terima kasih kerana tak pernah jemu2 mengajar. Hanya ucapan terima kasih yang mampu aku berikan selain doa. Doa insan kerdil ini sentiasa mengiringi kalian insan bernama guru.

Terdetik di hati ini andai ditakdirkan aku menjadi seorang pendidik satu hari nanti mampukah aku menjadi seorang guru yg bisa melahirkan insan hebat di mata dunia dan pastinya di mata Allah?
Teringat tahun lepas..kali pertama dan terakhir aku mendeklamasikan sajak khas buat guru2 ms sambutan hr guru di sekolah. Dah terlalu lama aku ingin lakukan tu...teringat mcm mana suara ni terketar2 menyampaikan sajak menahan rasa sebak di hati masa tu. Sebak sebab tiba2  teringat mcm2 memori dgn guru2 yg aku pernah kenal dulu. Hurm..

Tiada ulasan: