Ahad, 31 Ogos 2014

Jejak langkah ke menara gading

Assalamualaikum.


Lagi sehari bakal bergelar pelajar university, mahasiswi Uni of Malaya. Keep counting!  Am I ready enough for it ? InsyaAllah, I will be ready for a new chapter in my life starting by tomorrow. Aku tengah persiapkan mental dan fizikal supaya aku tak cepat rebah dan mengalah bila di sana nanti lebih2 lagi time Minggu Haluan Siswa UM (MHSUM) nanti. Yep, aku tau kehidupan baru ini tidak semudah disangka. Aku akan berdepan dengan macam2 rintangan dalam menuju kejayaan. Takpe ingat kejayaan masa di form6, ulangi kejayaan lalu. Memang ada rasa sedikit gerun dan bimbang di hati kalau2 aku tak dapat adapt atau sesuaikan diri dengan suasana baru nanti. Aku cuma berharap apa yang telah aku latih pada diri aku sepanjang di tingkatan 6 dulu akan membantu aku dalam mengharungi life sbg student U. Pengalaman lepas mengajar aku erti kekuatan diri.


Setakat ni, inilah barang2 yang akan aku bawa sekali nanti bila masuk kolej kediaman besok. Ini saja tak termasuk storage box dan baldi. Banyaknya. Rasa-rasanya aku sorang je kot yang bawak barang banyak macam ni. Mohon esok dapat bilik aras bawah dan katil single. HukHukkk..

Sebelum buat keputusan 2 minggu lepas aku ada lah melawat kolej kediaman yang aku dapat. Aku dapat kolej kesembilan. Kolej Kediaman Tun Dr. Syed Zahiruddin. Kali pertama pusing UM, tak jumpa pun kolej aku tu tapikan...bila aku tengok je Dewan Tunku Canselor (DTC), keadaan sekeliling UM pada kiraan aku sangat sejuk dan tenang sebab banyak pokok buatkan aku dah jatuh cinta dengan UM. Aku suka. UM ni aku tak tahulah besar mana. Boleh dikatakan memang ada lagi bangunan2 lama di dalam kawasan UM, yelah UM pun terkenal dengan gelaran uni tertua di Malaysia. Aku pula jenis orang yang suka dengan benda2 old school ni, bila tengok suasana UM lagilah aku rasa terpanggil to be part of it. Rasa seolah kena dengan jiwa aku. Aku suka sesuatu yang tenang. Haha. Masuk kali kedua ke UM barulah jumpa kolej kediaman aku. Rupa2nya kk9 terletak luar daripada UM. The only one KK yang terletak di luar. HUHU. Bila tengok jarak antara KK dengan fakulti ada juga rasa "alahaiii..kuruih kering aku gini klu kena jalan kaki hari2" haha.

Tapi aku tetap rasa suka walaupun kk9 aku di luar. Positif. Lagipun banyak je bas kat UM tu. Lepas tu dekat dgn UIA PJ. Bolehlah jumpa faris weekend sekali sekala. Boleh naik bas, kalau rasa nak kurus boleh exercise dengan jalan kaki. T_T . Lagipun di sekeliling KK9 suasana pun oke, dikelilingi rumah2 lama. Tenang jer. Harap2 bilik aku nanti pun jauh dari kesibukan jalan raya. Bila tau rupanya kk9 ni pernah jadi kk cikgu sejarah aku dan cikgu naza aku terasa sangat2 bersemangat! Thanks pada mereka berdua sebab tak putus2 menyokong dan menasihati aku. Dari dulu sampai sekarang. Aku rasa seronok sebab dapat belajar di UM nanti mengikuti jejak langkah mereka. Aku pasti boleh berjaya!


So, inilah kolej kediaman yang bakal jadi tempat berteduh aku selama aku menuntut ilmu di UM nanti. Tak sabar pula rasanya. Haha.

Dah mula timbul bibit2 rindu pada mereka, rindu pada aktiviti rutin aku sebelum ni tapi apakan daya memang dah tiba masanya aku pergi demi mencari ilmu. Chehh, ayat sedih konon, macamlah tak boleh balik langsung kan. So, khamis baru ni ada buat makan2 sikit untuk cikgu2 dan kawan2 form6 dulu. Walaupun dalam hati tu sedih kerana perlu berpisah tapi cuba sedaya upaya tak tonjolkan rasa tu sebab...bukannya tak boleh jumpa lg lepas ni. Taknaklah rasa sedih sangat. people come and go. As same as me. Yang patah kan tumbuh kembali, yang hilang kan berganti lagi. Segala jasa, pengorbanan dan kebaikan aku amat hargai. Tapi apa yang aku cuba nak bagitahu kat sini aku rasa bahagia3 yang amat sangat. Kenapa?? Aku bahagia sebab kisah aku di smkss berakhir bukan dalam kedukaan lagi bahkan berakhirnya kisah aku dengan penuh keceriaan serta kegembiraan. I dont have to go back to the past to feel like before. Aku pernah ada kisah silam yang menyakitkan so aku taknak life di form6 berakhir sama seperti dulu. Enough is enough. Alhamdulillah target utama aku dah tercapai. Aku tahu kisah silam dulu sebenarnya bukanlah hundred percent berpunca daripada aku sendiri walaupun aku akui aku ada buat silap dulu. Things get better and i had fixed it now. Syukur pada Allah yang maha penyayang.

Tapi, macam mana kalau tak sampai seminggu dah rasa nak balik?? HAHA. Apalah, lembik betul. Kata kuat. Tak tahu kenapa dalam dua minggu lepas dapat tahu result upu, selera makan aku bertambah kuat. Dalam sekelip mata berkilo2 berat naik. Mohon bila dapat kk jauh dari fakulti aku boleh kuruih sikt. Haha.
For sure memang aku akan rindukan masakan umi nanti. Sedih pula nak tinggalkan umi dan abah :'(

Sedikit gambar kenangan dengan guru2 tersayang dan rakan2 seperjuangan semasa di Ting6 dulu.











Ribuan terima kasih atas ingatan tulus ikhlas ni. Sesungguhnya hati ini berat untuk melangkah pergi setelah mengenali mereka rapat dan setelah hampir 9 bulan bekerja di koperasi sekolah. Terima kasih pada cikgu Azmi dan Teacher Rabaah atas kepercayaan mereka kepadaku selama ini. Terima kasih bagi aku bekerja sekurang-kurangnya hasil yang aku dapat jadi bekal masa sambung belajar nanti. Akanku bawa pemberian2 ini bersamaku supaya tiap kali aku menyempurnakan ibadahku setiap kali itulah ingatan aku pada mereka semakin mekar. Hanya Allah mampu balas segala kebaikan mereka terhadap aku. Tanpa ada sikap prejudis. Aku sangat hargai. Moga doa mereka akan sentiasa mengiringi aku jadi aku tahu aku tidak sendirian.



Aku kena bertambah kuat lagi lepas ni. Kali ini semua benda aku sendirian tanpa umi abah di sisi. InsyaAllah, cukuplah doa2 dari orang2 terdekat dan rapat sebagai sumber kekuatan aku. 

Buat teman2 seperjuangan..semoga berjaya dalam apa jua yang korang buat. InsyaAllah, aku takkan lupakan korang teman belajar, sumber kekuatan kejayaan aku juga masa di form6. Dan harapnya korang pun takkan lupakan aku. Teruskan menggapai kejayaan. 

Be the best, beat the rest.





Tiada ulasan: